USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r.
PRAWO BUDOWLANE
(tekst jednolity - sierpień 2001)
Rozdział
1 - Przepisy ogólne
Rozdział
2 - Samodzielne funkcje techniczne w budownictwie
Rozdział
3 - Prawa i obowiązki uczestników procesu budowlanego
Rozdział
4 - Postępowanie poprzedzające rozpoczęcie robót budowlanych
Rozdział 5
- Budowa i oddawanie do użytku obiektów budowlanych
Rozdział 6
- Utrzymanie obiektów budowlanych
Rozdział 7
- Katastrofa budowlana
Rozdział 8 -
Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego
Rozdział 9
- Przepisy karne
Rozdział 10 -
Odpowiedzialność zawodowa w budownictwie
Rozdział 11 -
Przepisy przejściowe i końcowe
Rozdział 5 - Budowa i oddawanie do użytku
obiektów budowlanych
Art. 41. 1. Rozpoczęcie budowy następuje z chwilą
podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy.
2. Pracami przygotowawczymi są:
1) wytyczenie geodezyjne obiektów w terenie,
2) wykonanie niwelacji terenu,
3) zagospodarowanie terenu budowy wraz z budową tymczasowych
obiektów,
4) wykonanie przyłączy do sieci infrastruktury technicznej na
potrzeby budowy.
3. Prace przygotowawcze mogą być wykonywane tylko na terenie
objętym pozwoleniem na budowę lub zgłoszeniem.
4. O zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, na
które jest wymagane pozwolenie, inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ
oraz projektanta sprawującego nadzór autorski, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem
robót, dołączając na piśmie oświadczenia:
1) kierownika budowy (robót), stwierdzające przyjęcie obowiązku
kierowania daną budową (robotami budowlanymi),
2) inspektora (inspektorów) nadzoru inwestorskiego, stwierdzające
przyjęcie obowiązku pełnienia nadzoru inwestorskiego nad danymi robotami budowlanymi, w
przypadku ustanowienia nadzoru inwestorskiego.
5. Rozpoczęcie dostaw energii, wody, ciepła lub gazu na potrzeby
budowy może nastąpić jedynie po okazaniu wymaganego pozwolenia na budowę lub
zgłoszenia.
Art. 42. 1. Inwestor jest obowiązany zapewnić:
objęcie kierownictwa budowy (rozbiórki) lub określonych robót budowlanych oraz nadzór
nad robotami przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w odpowiedniej
specjalności.
2. Kierownik budowy (robót) jest obowiązany:
1) prowadzić dziennik budowy lub rozbiórki,
2) umieścić na budowie lub rozbiórce, w widocznym miejscu, tablicę
informacyjną; nie dotyczy to budowy obiektów służących obronności i bezpieczeństwu
państwa oraz obiektów liniowych,
3) odpowiednio zabezpieczyć teren budowy (rozbiórki).
3. Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do budowy lub rozbiórki
obiektów, dla których nie jest wymagane pozwolenie na budowę. Właściwy organ może
wyłączyć, w drodze decyzji, stosowanie tych przepisów również w stosunku do innych
obiektów.
4. Przy prowadzeniu robót budowlanych, do kierowania którymi
jest wymagane przygotowanie zawodowe w specjalności techniczno-budowlanej innej niż
posiada kierownik budowy, inwestor jest obowiązany zapewnić ustanowienie kierownika
robót w danej specjalności.
Art. 43. 1. Obiekty budowlane wymagające
pozwolenia na budowę podlegają geodezyjnemu wyznaczeniu w terenie, a po ich wybudowaniu
- geodezyjnej inwentaryzacji powykonawczej, obejmującej położenie ich na gruncie.
2. Właściwy organ może nałożyć obowiązek stosowania
przepisu ust. 1 również w stosunku do obiektów budowlanych wymagających zgłoszenia.
3. Obiekty lub elementy obiektów budowlanych, ulegające
zakryciu, wymagające inwentaryzacji, o której mowa w ust. 1, podlegają inwentaryzacji
przed ich zakryciem.
4. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa
określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje i zakres opracowań
geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie.
Art. 44. 1. Inwestor jest obowiązany
bezzwłocznie zawiadomić właściwy organ o zmianie:
1) kierownika budowy lub robót,
2) inspektora nadzoru inwestorskiego,
3) projektanta sprawującego nadzór autorski,
podając, od kiedy nastąpiła zmiana.
2. Do zawiadomienia należy dołączyć oświadczenia osób,
wymienionych w ust. 1, o przejęciu obowiązków.
Art. 45. 1. Dziennik budowy stanowi urzędowy
dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku
wykonywania robót i jest wydawany odpłatnie przez właściwy organ.
2. Przed rozpoczęciem robót budowlanych należy dokonać w
dzienniku budowy wpisu osób, którym zostało powierzone kierownictwo, nadzór i kontrola
techniczna robót budowlanych. Osoby te są obowiązane potwierdzić podpisem przyjęcie
powierzonych im funkcji.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do prowadzenia
dzienników: montażu i rozbiórki.
4. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa
określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia dzienników budowy, montażu i
rozbiórki oraz osoby upoważnione do dokonywania w nich wpisów, a także dane, jakie
powinna zawierać tablica informacyjna.
Art. 46. Kierownik budowy (rozbiórki), a jeżeli jego
ustanowienie nie jest wymagane - inwestor, jest obowiązany przez okres wykonywania robót
budowlanych przechowywać dokumenty stanowiące podstawę ich wykonywania a także
certyfikaty, deklaracje zgodności i oświadczenia, o których mowa w art. 10, oraz
udostępniać te dokumenty przedstawicielom uprawnionych organów.
Art. 47. 1. Jeżeli do wykonania prac
przygotowawczych lub robót budowlanych jest niezbędne wejście do sąsiedniego budynku,
lokalu lub na teren sąsiedniej nieruchomości, inwestor jest obowiązany przed
rozpoczęciem robót uzyskać zgodę właściciela sąsiedniej nieruchomości, budynku lub
lokalu (najemcy) na wejście oraz uzgodnić z nim przewidywany sposób, zakres i terminy
korzystania z tych obiektów, a także ewentualną rekompensatę z tego tytułu.
2. W razie nieuzgodnienia warunków, o których mowa w ust. 1,
właściwy organ - na wniosek inwestora - w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku,
rozstrzyga, w drodze decyzji, o niezbędności wejścia do sąsiedniego budynku, lokalu
lub na teren sąsiedniej nieruchomości. W przypadku uznania zasadności wniosku
inwestora, właściwy organ określa jednocześnie granice niezbędnej potrzeby oraz
warunki korzystania z sąsiedniego budynku, lokalu lub nieruchomości.
3. Inwestor, po zakończeniu robót, o których mowa w ust. 1,
jest obowiązany naprawić szkody powstałe w wyniku korzystania z sąsiedniej
nieruchomości, budynku lub lokalu - na zasadach określonych w Kodeksie Cywilnym.
4. Zajęcie, na potrzeby budowy, pasa drogowego lub jego części
może nastąpić po spełnieniu wymagań określonych w odrębnych przepisach.
Art. 48. Właściwy organ nakazuje, w drodze decyzji,
rozbiórkę obiektu budowlanego lub jego części, będącego w budowie albo wybudowanego
bez wymaganego pozwolenia na budowę albo zgłoszenia, bądź też pomimo wniesienia
sprzeciwu przez właściwy organ.
Art. 49. 1. Nie można nakazać rozbiórki, o
której mowa w art. 48, jeżeli upłynęło 5 lat od dnia zakończenia budowy obiektu
budowlanego lub jego części, a jego istnienie nie narusza przepisów o zagospodarowaniu
przestrzennym, w szczególności ustaleń miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego. Na właścicielu spoczywa wówczas obowiązek uzyskania pozwolenia na
użytkowanie obiektu budowlanego.
2. Jeżeli właściciel obiektu budowlanego nie uzyska pozwolenia
na użytkowanie, o którym mowa w ust. 1, przepis art. 48 stosuje się odpowiednio.
Art. 50. 1. W przypadkach innych niż określone w
art. 48 właściwy organ wstrzymuje postanowieniem prowadzenie robót budowlanych
wykonywanych:
1) bez wymaganego pozwolenia albo zgłoszenia lub
2) w sposób mogący spowodować zagrożenie bezpieczeństwa ludzi lub
mienia bądź zagrożenie środowiska lub
3) w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych
w pozwoleniu bądź w przepisach.
2. W postanowieniu o wstrzymaniu robót budowlanych należy:
1) podać przyczynę wstrzymania robót,
2) ustalić wymagania dotyczące niezbędnych zabezpieczeń.
3. Postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych podlega
wykonaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
4. Postanowienie o wstrzymaniu robót traci ważność po upływie
2 miesięcy od dnia doręczenia, jeżeli w tym terminie nie zostanie wydana decyzja, o
której mowa w art. 51 ust. 1.
5. Na postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych służy
zażalenie.
Art. 51. 1. Przed upływem terminu, o którym
mowa w art. 50 ust. 4, właściwy organ wydaje decyzję:
1) nakazującą zaniechanie dalszych robót bądź rozbiórkę obiektu
lub jego części albo
2) nakładającą obowiązek wykonania określonych czynności w celu
doprowadzenia wykonywanych robót do stanu zgodnego z prawem i uzyskania pozwolenia na ich
wznowienie oraz określającą termin wykonania tych czynności.
1a. Po wykonaniu obowiązku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2,
właściwy organ wydaje decyzję o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych.
2. W razie niewykonania obowiązków, o których mowa w ust. 1 pkt
2, właściwy organ nakazuje, w drodze decyzji, zaniechanie dalszych robót bądź
rozbiórkę obiektu lub jego części.
3. W przypadku wykonywania robót budowlanych, polegających na
rozbiórce obiektu lub jego części, właściwy organ w decyzji, o której mowa w ust. 2,
może nakazać doprowadzenie obiektu do stanu poprzedniego.
4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio, jeżeli roboty
budowlane, w przypadkach innych niż określone w art. 48, zostały wykonane w sposób, o
którym mowa w art. 50 ust. 1.
Art. 52. Inwestor, właściciel lub zarządca obiektu
budowlanego jest obowiązany, na swój koszt, dokonać czynności nakazanych w decyzji, o
której mowa w art. 48 i art. 51.
Art. 53. Przepis art. 52 stosuje się również do
obiektów budowlanych, podlegających rozbiórce w terminach, o których mowa w art. 36
ust. 1 pkt 3.
Art. 54. 1. Do użytkowania obiektu budowlanego,
na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z
zastrzeżeniem przepisów art. 55 i art. 57, po zawiadomieniu właściwego organu o
zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia
zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu, w drodze decyzji.
2. Zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, dokonuje się co
najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
Art. 55. 1. Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie
obiektu budowlanego jest wymagane, jeżeli właściwy organ:
1) nałożył taki obowiązek w wydanym pozwoleniu na budowę lub
2) stwierdził, że zgłoszony przez inwestora obiekt budowlany został
wykonany z naruszeniem warunków, określonych w pozwoleniu na budowę lub
3) wydał, na podstawie art. 51 ust. 1 pkt 2 lub art. 71 ust. 3,
decyzję nakazującą dokonanie określonych czynności, zmian lub przeróbek.
2. Uzyskanie pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, jest wymagane
także, jeżeli:
1) zachodzą okoliczności wymienione w art. 49 ust. 1,
2) przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego ma nastąpić
przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych.
Art. 56. 1. Inwestor, w stosunku do którego
nałożono obowiązek uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, jest
obowiązany zawiadomić, zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów
szczególnych, organy:
1) Inspekcji Ochrony Środowiska,
2) Inspekcji Sanitarnej,
3) Państwowej Inspekcji Pracy,
4) Państwowej Straży Pożarnej,
o zakończeniu budowy obiektu budowlanego i zamiarze przystąpienia do
jego użytkowania.
2. Niezajęcie stanowiska przez organy, wymienione w ust. 1, w
terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia, traktuje się jak niezgłoszenie
sprzeciwu lub uwag.
Art. 57. 1. Do zawiadomienia o zakończeniu
budowy obiektu budowlanego lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie inwestor
jest obowiązany dołączyć:
1) oryginał dziennika budowy,
2) oświadczenie kierownika budowy:
a) o zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym i
warunkami pozwolenia na budowę, przepisami i obowiązującymi Polskimi Normami,
b) o doprowadzeniu do należytego stanu i porządku terenu budowy, a
także - w razie korzystania - ulicy, sąsiedniej nieruchomości, budynku lub lokalu,
3) oświadczenie o właściwym zagospodarowaniu terenów przyległych,
jeżeli eksploatacja wybudowanego obiektu jest uzależniona od ich odpowiedniego
zagospodarowania,
4) protokoły badań i sprawdzeń,
5) inwentaryzację geodezyjną powykonawczą.
2. W razie zmian nie odstępujących w sposób istotny od
zatwierdzonego projektu lub warunków pozwolenia na budowę, dokonanych podczas
wykonywania robót, do zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, należy dołączyć kopie
rysunków wchodzących w skład zatwierdzonego projektu budowlanego, z naniesionymi
zmianami, a w razie potrzeby także uzupełniający opis. W takim przypadku oświadczenie,
o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a), powinno być potwierdzone przez projektanta i
inspektora nadzoru inwestorskiego, jeżeli został ustanowiony.
3. Inwestor jest obowiązany dołączyć do wniosku, o którym
mowa w ust. 1, oświadczenia o braku sprzeciwu lub uwag ze strony organów wymienionych w
art. 56.
4. Inwestor jest obowiązany uzupełnić dokumenty wymienione w
ust. 1-3, jeżeli, w wyniku ich sprawdzenia przez właściwy organ, okaże się, że są
one niekompletne lub posiadają braki i nieścisłości.
5. Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o
zakończeniu robót budowlanych objętych obowiązkiem zgłoszenia, w terminie 14 dni od
dnia ich zakończenia.
rt. 58. Właściciel - w odniesieniu do obiektów, o
których mowa w art. 49 ust. 1 - jest obowiązany dołączyć do wniosku o pozwolenie na
użytkowanie inwentaryzację powykonawczą i ekspertyzę techniczną potwierdzającą
przydatność obiektu do użytkowania oraz oświadczenia, o których mowa w art. 57 ust.
3.
Art. 59. 1. Właściwy organ wydaje pozwolenie na
użytkowanie obiektu budowlanego po protokolarnym stwierdzeniu na miejscu budowy:
1) zgodności wykonania obiektu z warunkami zabudowy i zagospodarowania
terenu oraz warunkami pozwolenia na budowę,
2) uporządkowania terenu budowy.
2. Właściwy organ może w pozwoleniu na użytkowanie obiektu
budowlanego określić warunki użytkowania tego obiektu albo uzależnić jego
użytkowanie od wykonania, w oznaczonym terminie, określonych robót budowlanych.
3. Jeżeli właściwy organ stwierdzi, że obiekt budowlany
spełnia warunki, określone w ust. 1, pomimo niewykonania części robót
wykończeniowych lub innych robót budowlanych związanych z obiektem, w wydanym
pozwoleniu na użytkowanie może określić termin wykonania tych robót.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się do instalacji i urządzeń
służących ochronie środowiska.
4a. Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ o
zakończeniu robót budowlanych prowadzonych, po przystąpieniu do użytkowania obiektu
budowlanego, na podstawie pozwolenia na użytkowanie.
5. Właściwy organ, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, odmawia wydania
pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego w przypadku niespełnienia wymagań
określonych w ust. 1, w art. 57 ust. 1-4 lub w art. 58. Przepisy art. 51 stosuje się
odpowiednio.
6. Decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego
właściwy organ przesyła niezwłocznie organowi, który wydał decyzję o warunkach
zabudowy i zagospodarowania terenu.
Art. 60. Inwestor, oddając do użytkowania obiekt
budowlany, przekazuje właścicielowi lub zarządcy obiektu dokumentację budowy i
dokumentację powykonawczą. Przekazaniu podlegają również inne dokumenty i decyzje
dotyczące obiektu, a także, w razie potrzeby, instrukcje obsługi i eksploatacji:
obiektu, instalacji i urządzeń związanych z tym obiektem.
Rozdział 6 - Utrzymanie obiektów budowlanych
Art. 61. Właściciel lub zarządca obiektu budowlanego
jest obowiązany użytkować obiekt zgodnie z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony
środowiska oraz utrzymywać go w należytym stanie technicznym i estetycznym.
Art. 62. 1. Obiekty budowlane powinny być w
czasie ich użytkowania poddawane przez właściciela lub zarządcę:
1) okresowej kontroli, co najmniej raz w roku, polegającej na
sprawdzeniu stanu technicznej sprawności:
a) elementów budynku, budowli i instalacji narażonych na szkodliwe
wpływy atmosferyczne i niszczące działania czynników występujących podczas
użytkowania obiektu,
b) instalacji urządzeń służących ochronie środowiska,
c) instalacji gazowych oraz przewodów kominowych (dymowych, spalinowych i
wentylacyjnych),
2) okresowej kontroli, co najmniej raz na 5 lat, polegającej na
sprawdzeniu stanu sprawności technicznej i wartości użytkowej całego obiektu
budowlanego, estetyki obiektu oraz jego otoczenia; kontrolą tą powinno być objęte
również badanie instalacji elektrycznej i piorunochronnej w zakresie stanu sprawności
połączeń, osprzętu, zabezpieczeń i środków ochrony od porażeń, oporności
izolacji przewodów oraz uziemień instalacji i aparatów.
2. Obowiązek kontroli, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a), nie
obejmuje właścicieli i zarządców budynków indywidualnego budownictwa jednorodzinnego,
zagrodowego i letniskowego oraz obiektów budowlanych wymienionych w art. 29 ust. 1.
3. Właściwy organ może - w razie stwierdzenia nieodpowiedniego
stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części, mogącego spowodować
zagrożenie: życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia, środowiska - nakazać
przeprowadzenie, w każdym terminie, kontroli, o których mowa w ust. 1, a także
zażądać przedstawienia ekspertyzy stanu technicznego obiektu lub jego części.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 1, powinny być dokonywane, z
zastrzeżeniem ust. 5 i 6, przez osoby posiadające uprawnienia budowlane w odpowiedniej
specjalności.
5. Kontrolę stanu technicznego instalacji elektrycznych i
piorunochronnych oraz gazowych, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c) oraz pkt 2, powinny
przeprowadzać osoby posiadające kwalifikacje wymagane przy wykonywaniu dozoru lub usług
w zakresie naprawy lub konserwacji odpowiednich urządzeń energetycznych lub gazowych,
określone w przepisach szczególnych.
6. Kontrolę stanu technicznego przewodów kominowych, o której
mowa w ust. 1 pkt 1 lit. c), powinny przeprowadzać:
1) osoby posiadające kwalifikacje mistrza w rzemiośle kominiarskim -
w odniesieniu do przewodów dymowych oraz grawitacyjnych przewodów spalinowych i
wentylacyjnych,
2) osoby posiadające uprawnienia budowlane odpowiedniej specjalności
- w odniesieniu do przewodów kominowych, o których mowa w pkt 1, oraz do kominów
przemysłowych, kominów wolno stojących oraz kominów lub przewodów kominowych, w
których ciąg kominowy jest wymuszony pracą urządzeń mechanicznych.
7. Szczegółowy zakres kontroli niektórych budowli oraz
obowiązek przeprowadzania ich częściej, niż zostało to ustalone w ust. 1, może być
określony w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 7 ust. 3 pkt 2.
Art. 63. Właściciel lub zarządca obiektu
budowlanego jest obowiązany przechowywać przez okres istnienia obiektu dokumenty, o
których mowa w art. 60, oraz opracowania projektowe i dokumenty techniczne robót
budowlanych wykonywanych w obiekcie w toku jego użytkowania.
Art. 64. 1. Właściciel lub zarządca jest
obowiązany prowadzić dla każdego budynku oraz obiektu budowlanego nie będącego
budynkiem, którego projekt jest objęty obowiązkiem sprawdzenia, o którym mowa w art.
20 ust. 2, książkę obiektu budowlanego, stanowiącą dokument przeznaczony do zapisów
dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i
przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego.
2. Obowiązek prowadzenia książki obiektu budowlanego, o którym
mowa w ust. 1, nie obejmuje właścicieli lub zarządców budynków indywidualnego
budownictwa jednorodzinnego, zagrodowego, letniskowego oraz obiektów budowlanych
wymienionych w art. 29 ust. 1.
3. Protokoły z kontroli obiektu budowlanego, oceny i ekspertyzy
dotyczące jego stanu technicznego oraz dokumenty, o których mowa w art. 63, powinny być
dołączone do książki obiektu budowlanego.
4. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa
określi, w drodze rozporządzenia, wzór książki obiektu budowlanego i sposób jej
prowadzenia.
Art. 65. Właściciel lub zarządca obiektu
budowlanego jest obowiązany udostępniać dokumenty, o których mowa w art. 64 ust. 3,
przedstawicielom właściwego organu oraz innych jednostek organizacyjnych i organów
upoważnionych do kontroli utrzymania obiektów budowlanych we właściwym stanie
technicznym oraz do kontroli przestrzegania przepisów obowiązujących w budownictwie.
Art. 66. W przypadku stwierdzenia, że obiekt
budowlany:
1) jest w nieodpowiednim stanie technicznym albo
2) powoduje swym wyglądem oszpecenie otoczenia albo
3) jest użytkowany niezgodnie z przeznaczeniem bądź w sposób
zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, środowisku lub bezpieczeństwu mienia,
właściwy organ wydaje decyzję nakazującą usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości.
Art. 67. 1. Jeżeli nie użytkowany lub nie
wykończony obiekt budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia,
właściwy organ wydaje decyzję nakazującą właścicielowi lub zarządcy rozbiórkę
tego obiektu i uporządkowanie terenu oraz określającą terminy przystąpienia do tych
robót i ich ukończenia.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do obiektów budowlanych
objętych przepisami o ochronie zabytków.
Art. 68. W razie stwierdzenia potrzeby opróżnienia w
całości lub w części budynku przeznaczonego na pobyt ludzi, bezpośrednio grożącego
zawaleniem, właściwy organ jest obowiązany:
1) nakazać, w drodze decyzji, na podstawie protokołu oględzin,
właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego opróżnienie bądź wyłączenie w
określonym terminie całości lub części budynku z użytkowania,
2) przesłać decyzję, o której mowa w pkt 1, obowiązanemu do
zapewnienia lokali zamiennych na podstawie odrębnych przepisów,
3) zarządzić:
a) umieszczenie na budynku zawiadomienia o stanie zagrożenia
bezpieczeństwa ludzi lub mienia oraz o zakazie jego użytkowania,
b) wykonanie doraźnych zabezpieczeń i usunięcie zagrożenia
bezpieczeństwa ludzi lub mienia, z określeniem, technicznie uzasadnionych, terminów ich
wykonania.
Art. 69. 1. W razie konieczności niezwłocznego
podjęcia działań mających na celu usunięcie niebezpieczeństwa dla ludzi lub mienia,
właściwy organ zapewni, na koszt właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego,
zastosowanie niezbędnych środków zabezpieczających.
2. Do zastosowania, na koszt właściciela lub zarządcy,
środków przewidzianych w ust. 1 są upoważnione również organy Policji i Państwowej
Straży Pożarnej. O podjętych działaniach organy te powinny niezwłocznie zawiadomić
właściwy organ.
Art. 70. 1. Właściciel, zarządca lub użytkownik
obiektu budowlanego, na którym spoczywają obowiązki w zakresie napraw, określone w
przepisach odrębnych lub umowach, są obowiązani w czasie lub bezpośrednio po
przeprowadzonej kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części,
usunąć stwierdzone uszkodzenia oraz uzupełnić braki, które mogłyby spowodować
zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska, a w
szczególności katastrofę budowlaną, pożar, wybuch, porażenie prądem elektrycznym
albo zatrucie gazem.
2. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1, powinien być potwierdzony
w protokole z kontroli obiektu budowlanego. Osoba dokonująca kontroli jest obowiązana
bezzwłocznie przesłać kopię tego protokołu do właściwego organu.
Art. 71. 1. Zmiana sposobu użytkowania obiektu
budowlanego lub jego części wymaga pozwolenia właściwego organu. Przepisy art. 32
stosuje się odpowiednio.
2. Przez zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego
części rozumie się w szczególności:
1) przeróbkę pomieszczenia z przeznaczeniem na pobyt ludzi albo
przeznaczenie do użytku publicznego lokalu lub pomieszczenia, które uprzednio miało
inne przeznaczenie bądź było budowane w innym celu, w tym także przeznaczenie
pomieszczeń mieszkalnych na cele niemieszkalne,
2) podjęcie albo zaniechanie w obiekcie budowlanym lub jego części
działalności zmieniającej warunki bezpieczeństwa pożarowego, powodziowego lub pracy,
warunki zdrowotne, higieniczno-sanitarne lub ochrony środowiska, bądź wielkość lub
układ obciążeń.
3. W razie zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub
jego części bez pozwolenia, o którym mowa w ust. 1, przepisy art. 50 i art. 51 stosuje
się odpowiednio. W decyzji, o której mowa w art. 51 ust. 1, właściwy organ może
nakazać właścicielowi albo zarządcy przywrócenie poprzedniego sposobu użytkowania
obiektu budowlanego lub jego części.
Art. 72. 1. Minister właściwy do spraw
architektury i budownictwa określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb
postępowania w sprawach rozbiórek, o których mowa w art. 67, oraz udzielania pozwolenia
na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części.
2. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa
określi, w drodze rozporządzenia, sposób i warunki przeprowadzania oraz tryb
postępowania w sprawach rozbiórek obiektów budowlanych, wykonywanych metodą
wybuchową.
Rozdział 7 - Katastrofa budowlana
Art. 73. 1. Katastrofą budowlaną jest nie
zamierzone, gwałtowne zniszczenie obiektu budowlanego lub jego części, a także
konstrukcyjnych elementów rusztowań, elementów urządzeń formujących, ścianek
szczelnych i obudowy wykopów.
2. Nie jest katastrofą budowlaną:
1) uszkodzenie elementu wbudowanego w obiekt budowlany, nadającego
się do naprawy lub wymiany,
2) uszkodzenie lub zniszczenie urządzeń budowlanych związanych z
budynkami,
3) awaria instalacji.
Art. 74. Postępowanie wyjaśniające w sprawie przyczyn
katastrofy budowlanej prowadzi właściwy organ nadzoru budowlanego.Postępowanie
wyjaśniające w sprawie przyczyn katastrofy budowlanej prowadzi właściwy organ nadzoru
budowlanego.Postępowanie wyjaśniające w sprawie przyczyn katastrofy budowlanej prowadzi
właściwy organ nadzoru budowlanego.
Art. 75. 1. W razie katastrofy budowlanej w
budowanym, rozbieranym lub użytkowanym obiekcie budowlanym, kierownik budowy (robót),
właściciel, zarządca lub użytkownik jest obowiązany:
1) zorganizować doraźną pomoc poszkodowanym i przeciwdziałać
rozszerzaniu się skutków katastrofy,
2) zabezpieczyć miejsce katastrofy przed zmianami uniemożliwiającymi
prowadzenie postępowania, o którym mowa w art. 74,
3) niezwłocznie zawiadomić o katastrofie:
a) właściwy organ,
b) właściwego miejscowo prokuratora i Policję,
c) inwestora, inspektora nadzoru inwestorskiego i projektanta obiektu budowlanego,
jeżeli katastrofa nastąpiła w trakcie budowy,
d) inne organy lub jednostki organizacyjne zainteresowane przyczynami
lub skutkami katastrofy z mocy szczególnych przepisów.
2. Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do czynności mających
na celu ratowanie życia lub zabezpieczenie przed rozszerzaniem się skutków katastrofy.
W tych przypadkach należy szczegółowo opisać stan po katastrofie oraz zmiany w nim
wprowadzone, z oznaczeniem miejsc ich wprowadzenia na szkicach i, w miarę możliwości,
na fotografiach.
Art. 76. 1. Organ, o którym mowa w art. 74, po
otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej jest obowiązany:
1) niezwłocznie powołać komisję w celu ustalenia przyczyn i
okoliczności katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia
bezpieczeństwa ludzi lub mienia,
2) niezwłocznie zawiadomić o katastrofie budowlanej właściwy organ
nadzoru budowlanego wyższego stopnia oraz Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego,
2. W skład komisji, o której mowa w ust. 1 pkt 1, wchodzą:
przedstawiciel właściwego organu jako przewodniczący, przedstawiciele innych
zainteresowanych lub właściwych rzeczowo organów administracji rządowej,
przedstawiciele samorządu terytorialnego, a także, w miarę potrzeby, rzeczoznawcy lub
inne osoby posiadające wymagane kwalifikacje zawodowe.
3. Do udziału w czynnościach komisji mogą być wezwani:
1) inwestor, właściciel lub zarządca oraz użytkownik obiektu
budowlanego,
2) projektant, przedstawiciel wykonawcy i producenta wyrobów
budowlanych,
3) osoby odpowiedzialne za nadzór nad wykonywanymi robotami
budowlanymi.
Art. 77. Organy, o których mowa w art. 76 ust. 1 pkt 2,
mogą przejąć prowadzenie postępowania wyjaśniającego przyczyny i okoliczności
powstania katastrofy budowlanej.
Art. 78. 1. Po zakończeniu prac komisji
właściwy organ niezwłocznie wydaje decyzję określającą zakres i termin wykonania
niezbędnych robót w celu uporządkowania terenu katastrofy i zabezpieczenia obiektu
budowlanego do czasu wykonania robót doprowadzających obiekt do stanu właściwego.
2. Organ, o którym mowa w ust. 1, może zlecić na koszt
inwestora, właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego sporządzenie ekspertyzy,
jeżeli jest to niezbędne do wydania decyzji lub do ustalenia przyczyn katastrofy.
Art. 79. Inwestor, właściciel lub zarządca obiektu
budowlanego po zakończeniu postępowania, o którym mowa w art. 78, jest obowiązany
podjąć niezwłocznie działania niezbędne do usunięcia skutków katastrofy budowlanej.
Rozdział 8 - Organy administracji
architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego
Art. 80. 1. Zadania administracji
architektoniczno-budowlanej wykonują, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, następujące
organy:
1) starosta,
2) wojewoda,
3) Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
2. Zadania nadzoru budowlanego wykonują, z zastrzeżeniem ust. 3
i 4, następujące organy:
1) powiatowy inspektor nadzoru budowlanego,
2) wojewoda przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego
jako kierownika wojewódzkiego nadzoru budowlanego, wchodzącego w skład zespolonej
administracji wojewódzkiej,
3) Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego.
3. Administrację architektoniczno-budowlaną i nadzór budowlany
w dziedzinie transportu kolejowego sprawują okręgowi inspektorzy kolejnictwa oraz
Główny Inspektor Kolejnictwa, jako centralny organ administracji rządowej w dziedzinie
transportu kolejowego.
4. Administrację architektoniczno-budowlaną i nadzór budowlany
w dziedzinie górnictwa sprawują organy określone w odrębnych przepisach.
Art. 81. 1. Do podstawowych obowiązków organów
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego należy:
1) nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego,
a w szczególności:
a) zgodności zagospodarowania terenu z miejscowymi planami zagospodarowania
przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska,
b) warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązaniach przyjętych w projektach
budowlanych, przy wykonywaniu robót budowlanych oraz utrzymywaniu obiektów budowlanych,
c) zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami
techniczno-budowlanymi, obowiązującymi Polskimi Normami oraz zasadami wiedzy
technicznej,
d) właściwego wykonywania samodzielnych funkcji technicznych w
budownictwie,
e) wprowadzania do obrotu i stosowania wyrobów budowlanych
dopuszczonych do obrotu i stosowania w budownictwie,
2) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach określonych ustawą,
3) prowadzenie ujednoliconej ewidencji rozpoczynanych i oddawanych do
użytkowania obiektów budowlanych.
2. Przepisu ust. 1 pkt 1 lit. b), c) i e) nie stosuje się do
budownictwa doświadczalnego, wykonywanego na zamkniętych terenach badawczych.
3. Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru
budowlanego kontrolują posiadanie przez osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne
w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji.
4. Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru
budowlanego przy wykonywaniu obowiązków określonych przepisami prawa budowlanego mogą
dokonywać czynności kontrolnych. Protokolarne ustalenia dokonane w toku tych czynności
stanowią podstawę do wydania decyzji oraz podejmowania innych środków przewidzianych w
przepisach prawa budowlanego.
Art. 81a. 1. Organy nadzoru budowlanego lub osoby
działające z ich upoważnienia mają prawo wstępu:
1) do obiektu budowlanego,
2) na teren:
a) budowy,
b) zakładu pracy na którym jest prowadzona działalność gospodarcza
polegająca na obrocie wyrobami budowlanymi.
2. Czynności kontrolne związane z wykonywaniem uprawnień
organów nadzoru budowlanego przeprowadza się w obecności kierownika budowy lub robót,
kierownika zakładu pracy lub wyznaczonego pracownika, dostawcy wyrobów budowlanych, w
rozumieniu przepisów o badaniach i certyfikacji, bądź osób przez nich upoważnionych
albo w obecności właściciela lub zarządcy obiektu, a w lokalu mieszkalnym - w
obecności pełnoletniego domownika i przedstawiciela administracji lub zarządcy budynku.
3. W razie nieobecności osób, o których mowa w ust. 2, w
uzasadnionych przypadkach, czynności kontrolne mogą być dokonywane w obecności
przywołanego pełnoletniego świadka.
4. Czynności kontrolne dotyczące obiektów budowlanych, które
są w zarządzie państw obcych albo są użytkowane przez przedstawicieli dyplomatycznych
i konsularnych tych państw lub przez inne osoby zrównane z nimi na podstawie ustaw,
umów lub powszechnie ustalonych zwyczajów międzynarodowych, mogą być wykonywane za
zgodą tych przedstawicieli lub osób.
Art. 81b. Organy administracji
architektoniczno-budowlanej lub osoby działające z ich upoważnienia, w celu wykonania
czynności, o których mowa w art. 59 ust. 1, mają prawo wstępu na teren budowy. Przepis
art. 81a ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Art. 81c. 1. Organy administracji
architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego przy wykonywaniu zadań określonych
przepisami prawa budowlanego mogą żądać od uczestników procesu budowlanego,
właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego, a także dostawcy wyrobów budowlanych, w
rozumieniu przepisów o badaniach i certyfikacji, informacji i udostępnienia dokumentów:
1) związanych z prowadzeniem robót, przekazywaniem obiektu
budowlanego do użytkowania, utrzymaniem i użytkowaniem obiektu budowlanego,
2) świadczących o dopuszczeniu wyrobu budowlanego do obrotu i
stosowania w budownictwie.
2. Organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru
budowlanego, w razie powstania uzasadnionych wątpliwości co do jakości wyrobów
budowlanych lub robót budowlanych, a także stanu technicznego obiektu budowlanego, mogą
nałożyć, w drodze postanowienia, na osoby, o których mowa w ust. 1, obowiązek
dostarczenia w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz. Koszty
ocen i ekspertyz ponosi osoba zobowiązana do ich dostarczenia.
3. Na postanowienie, o którym mowa w ust. 2, przysługuje
zażalenie.
4. W razie niedostarczenia w wyznaczonym terminie żądanych ocen
lub ekspertyz albo w razie dostarczenia ocen lub ekspertyz, które niedostatecznie
wyjaśniają sprawę będącą ich przedmiotem, organ administracji
architektoniczno-budowlanej lub nadzoru budowlanego może zlecić wykonanie tych ocen lub
ekspertyz albo wykonanie dodatkowych ocen lub ekspertyz na koszt osoby zobowiązanej do
ich dostarczenia.
Art. 82. 1. Do właściwości organów
administracji architektoniczno-budowlanej należą sprawy określone w ustawie i nie
zastrzeżone do właściwości innych organów.
2. Organem administracji architektoniczno-budowlanej pierwszej
instancji, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, jest starosta.
3. Wojewoda jest organem administracji architektoniczno-budowlanej
wyższego stopnia w stosunku do starosty oraz organem pierwszej instancji w sprawach
obiektów i robót budowlanych:
1) usytuowanych na terenie pasa technicznego, portów i przystani
morskich, morskich wód wewnętrznych i morza terytorialnego, a także innych terenach
przeznaczonych do utrzymania ruchu i transportu morskiego,
2) hydrotechnicznych piętrzących, upustowych, regulacyjnych,
melioracji podstawowych oraz kanałów i innych obiektów służących kształtowaniu
zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
3) dróg publicznych krajowych i wojewódzkich, wraz z obiektami i
urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego, a w
odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad - wraz z obiektami i urządzeniami obsługi
podróżnych, pojazdów i przesyłek,
4) lotnisk cywilnych wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
5) służących celom wojskowym i innym dotyczącym obronności, na
terenach zamkniętych,
6) służących celom bezpieczeństwa państwa, na terenach
zamkniętych.
4. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia,
także inne niż wymienione w ust. 3 obiekty i roboty budowlane, w sprawach których
organem pierwszej instancji jest wojewoda.
Art. 82a. Starosta może powierzyć gminom, w drodze
porozumienia, prowadzenie spraw z zakresu swojej właściwości jako organu administracji
architektoniczno-budowlanej, w tym wydawanie w jego imieniu decyzji administracyjnych, z
wyjątkiem spraw, w których inwestorem jest gmina, komunalna osoba prawna lub inna
komunalna jednostka organizacyjna.
Art. 82b. 1. Organy administracji
architektoniczno-budowlanej przekazują bezzwłocznie organom nadzoru budowlanego kopie
decyzji, postanowień i zgłoszeń wynikających z przepisów prawa budowlanego oraz
zawiadamiają te organy o stwierdzonych nieprawidłowościach przy wykonywaniu robót
budowlanych lub utrzymaniu obiektów budowlanych.
2. Organy administracji architektoniczno-budowlanej uczestniczą,
na wezwanie organów nadzoru budowlanego, w czynnościach inspekcyjnych i kontrolnych oraz
udostępniają wszelkie dokumenty i informacje związane z tymi czynnościami.
Art. 83. 1. Do właściwości powiatowego
inspektora nadzoru budowlanego jako organu pierwszej instancji należą zadania i
kompetencje, o których mowa w art. 48, art. 50, art. 51, art. 62 ust. 3, art. 65, art.
66, art. 67 ust. 1, art. 68, art. 69, art. 70 ust. 2, art. 71 ust. 3, art. 74, art. 75
ust. 1 pkt 3 lit. a), art. 76, art. 78 oraz art. 97 ust. 1.
2. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowego inspektora
nadzoru budowlanego jest wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
3. Do właściwości wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego
jako organu pierwszej instancji należą zadania i kompetencje określone w ust. 1, w
sprawach, o których mowa w art. 82 ust. 3 i 4.
Art. 84. 1. Do zadań organów nadzoru
budowlanego należy:
1) kontrola przestrzegania i stosowania przepisów prawa budowlanego,
2) kontrola działania organów administracji
architektoniczno-budowlanej,
3) badanie przyczyn powstawania katastrof budowlanych,
4) współdziałanie z organami kontroli państwowej.
2. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego określi zadania i tryb
działania organów nadzoru budowlanego w przypadku wystąpienia stanu klęski
żywiołowej.
3. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia,
wymagane kwalifikacje i zasady wynagradzania członków korpusu służby cywilnej
zatrudnionych w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego oraz wojewódzkich i powiatowych
inspektoratach nadzoru budowlanego.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, wymagane
kwalifikacje i zasady wynagradzania pozostałych pracowników Głównego Urzędu Nadzoru
Budowlanego oraz wojewódzkich i powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego.
Art. 84a. 1. Kontrola przestrzegania i stosowania
przepisów prawa budowlanego obejmuje:
1) kontrolę zgodności wykonywania robót budowlanych z przepisami
prawa budowlanego, projektem budowlanym i warunkami określonymi w decyzji o pozwoleniu na
budowę,
2) sprawdzanie posiadania przez osoby pełniące samodzielne funkcje
techniczne w budownictwie właściwych uprawnień do pełnienia tych funkcji,
3) sprawdzanie dopuszczenia do obrotu i stosowania w budownictwie
wyrobów budowlanych.
2. Organy nadzoru budowlanego, kontrolując stosowanie przepisów
prawa budowlanego:
1) badają prawidłowość postępowania administracyjnego przed
organami administracji architektoniczno-budowlanej oraz wydawanych w jego toku decyzji i
postanowień,
2) sprawdzają wykonywanie obowiązków wynikających z decyzji i
postanowień wydanych na podstawie przepisów prawa budowlanego.
Art. 84b. 1. Kontrolę działalności organów
administracji architektoniczno-budowlanej wykonują Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego
oraz wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego, który wykonuje tę kontrolę w stosunku
do starosty.
2. Organy nadzoru budowlanego, w wyniku kontroli działania
organów administracji architektoniczno-budowlanej, mogą kierować do właściwych
organów zalecenia pokontrolne, z wyznaczeniem terminu ich wykonania. O wykonaniu zaleceń
oraz o innych działaniach podjętych w związku z ujawnionymi nieprawidłowościami
organy te zawiadamiają niezwłocznie właściwe organy nadzoru budowlanego.
3. W przypadku ustalenia przez organy nadzoru budowlanego, że
zachodzą okoliczności uzasadniające wznowienie postępowania albo stwierdzenie
nieważności decyzji wydanej przez organ administracji architektoniczno-budowlanej,
właściwy organ administracji architektoniczno-budowlanej wznawia lub wszczyna z urzędu
postępowanie.
4. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa
określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli działania
organów administracji architektoniczno-budowlanej oraz wzory protokołów kontrolnych i
sposób ich sporządzania.
Art. 85. Współdziałanie organów nadzoru
budowlanego z organami administracji architektoniczno-budowlanej i organami kontroli
państwowej obejmuje w szczególności:
1) uzgadnianie w miarę potrzeb planów kontroli i prowadzenie
wspólnych działań kontrolnych,
2) przekazywanie i wymianę informacji o wynikach kontroli.
Art. 86. 1. Powiatowy inspektor nadzoru
budowlanego jest powoływany przez starostę spośród co najmniej trzech kandydatów
wskazanych przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego. Jeżeli starosta nie
powoła powiatowego inspektora nadzoru budowlanego w terminie 30 dni od dnia
przedstawienia kandydatów, wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wskazuje spośród
nich kandydata, którego starosta powołuje na stanowisko powiatowego inspektora nadzoru
budowlanego.
2. Starosta odwołuje powiatowego inspektora nadzoru budowlanego:
1) w uzgodnieniu z wojewódzkim inspektorem nadzoru budowlanego albo
2) na wniosek wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego.
3. Powiatowy inspektor nadzoru budowlanego wykonuje swoje zadania
przy pomocy powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego.
3a. W uzasadnionych przypadkach zakres działania powiatowego
inspektora nadzoru budowlanego może obejmować więcej niż jeden powiat.
3b. Wojewoda, na wniosek właściwych starostów, może
rozszerzyć zakres działania powiatowego inspektora nadzoru budowlanego na więcej niż
jeden powiat.
4. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań
powiatowego inspektoratu nadzoru budowlanego określa powiatowy inspektor nadzoru
budowlanego w regulaminie organizacyjnym.
Art. 87. 1. Wojewódzki inspektor nadzoru
budowlanego jest powoływany przez wojewodę spośród co najmniej trzech kandydatów
wskazanych przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Jeżeli wojewoda nie powoła
wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego w terminie 30 dni od dnia przedstawienia
kandydatów, Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego wskazuje spośród nich kandydata,
którego wojewoda powołuje na stanowisko wojewódzkiego inspektora nadzoru
budowlanego.
2. Wojewoda odwołuje wojewódzkiego inspektora nadzoru
budowlanego:
1) w uzgodnieniu z Głównym Inspektorem Nadzoru Budowlanego albo
2) na wniosek Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
3. Wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego wykonuje swoje
zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego.
4. Organizację wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego
określa regulamin ustalony przez wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego i
zatwierdzony przez wojewodę.
Art. 88. 1. Główny Inspektor Nadzoru
Budowlanego jest centralnym organem administracji rządowej w sprawach administracji
architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, z zastrzeżeniem art. 80 ust. 3.
2. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest organem właściwym
w sprawach indywidualnych, rozstrzyganych w drodze postępowania administracyjnego, w
zakresie wynikającym z przepisów prawa budowlanego.
3. Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego jest powoływany i
odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw
architektury i budownictwa.
4. Kadencja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego trwa 6 lat.
5. Po upływie kadencji Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego
pełni obowiązki do czasu objęcia stanowiska przez nowego Głównego Inspektora Nadzoru
Budowlanego.
6. Ta sama osoba może być Głównym Inspektorem Nadzoru
Budowlanego nie dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
7. Kadencja Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego wygasa w
razie jego odwołania lub śmierci.
8. Prezes Rady Ministrów odwołuje Głównego Inspektora Nadzoru
Budowlanego, jeżeli Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego:
1) zrzekł się stanowiska,
2) stał się trwale niezdolny do pełnienia obowiązków na skutek
choroby,
3) nie wykonuje lub wykonuje w sposób nienależyty obowiązki
określone w ustawie,
4) został skazany prawomocnym wyrokiem sądu za popełnienie
przestępstwa.
9. Zastępcy Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego są
powoływani i odwoływani przez ministra właściwego do spraw architektury i budownictwa
na wniosek Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego.
Art. 88a. 1. Główny Inspektor Nadzoru
Budowlanego wykonuje zadania określone przepisami prawa budowlanego, a w
szczególności:
1) pełni funkcję organu wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu
postępowania administracyjnego w stosunku do:
a) wojewodów i wojewódzkich inspektorów nadzoru budowlanego oraz
sprawuje nadzór nad ich działalnością,
b) organów samorządu zawodowego w sprawach nadawania uprawnień budowlanych oraz
odpowiedzialności zawodowej w budownictwie,
2) kontroluje działanie organów administracji
architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego,
3) prowadzi centralne rejestry:
a) osób posiadających uprawnienia budowlane,
b) rzeczoznawców budowlanych,
c) ukaranych z tytułu odpowiedzialności zawodowej.
2. W rejestrach, o których mowa w ust. 1 pkt 3, zamieszcza się
następujące dane: imiona i nazwisko, adres, numer PESEL oraz informację o
wykształceniu i tytułach naukowych.
3. Minister właściwy do spraw architektury i budownictwa
określa, w drodze rozporządzenia, wzory i sposób prowadzenia rejestrów, o których
mowa w ust. 1 pkt 3, a w szczególności:
1) wymogi, jakim powinny odpowiadać rejestry,
2) dokumenty dołączane do wniosku o wpis do rejestrów, stanowiące
podstawę dokonania wpisu.
Art. 88b. 1. Główny Inspektor Nadzoru
Budowlanego wykonuje swoje zadania przy pomocy Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego.
2. Organizację Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego określa
statut nadany, w drodze rozporządzenia, przez Prezesa Rady Ministrów.
3. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań
Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego określa Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego w
regulaminie organizacyjnym.
Art. 89. 1. Do właściwości organów
administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie transportu
kolejowego należą sprawy i związane z nimi środki działania określone w ustawie, z
wyjątkiem wydawania uprawnień budowlanych określonych w art. 14 ust. 1 pkt 1-5.
2. Okręgowy inspektor kolejnictwa jest organem pierwszej
instancji w dziedzinie transportu kolejowego, w sprawach obiektów i robót budowlanych
usytuowanych na obszarze kolejowym, określonym w przepisach o transporcie kolejowym, w
zakresie budowy i eksploatacji dróg szynowych wraz z przeznaczonymi do prowadzenia ruchu
kolejowego budynkami, budowlami i urządzeniami.
3. Główny Inspektor Kolejnictwa jest organem wyższego stopnia w
stosunku do okręgowego inspektora kolejnictwa w sprawach, o których mowa w ust. 2.
4. Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw architektury i budownictwa określi, w drodze
rozporządzenia, szczegółowy zakres działania okręgowych inspektorów kolejnictwa jako
organów administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego.
Art. 89a. Do właściwości organów administracji
architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego w dziedzinie górnictwa należą sprawy
i związane z nimi środki działania określone w ustawie, dotyczące obiektów i robót
budowlanych usytuowanych na terenach zamkniętych, będących w dyspozycji zakładów
górniczych.
Art. 89b. Wojewoda w sprawach, o których mowa w art.
82 ust. 3 pkt 1, 5 i 6, oraz właściwe organy administracji architektoniczno-budowlanej w
dziedzinach transportu kolejowego i górnictwa, przy wydawaniu pozwolenia na budowę, są
obowiązani do sprawdzenia posiadania przez inwestora postanowienia o uzgodnieniu, o
którym mowa w art. 33 ust. 2 pkt 4.
Art. 89c. 1. W przypadkach bezpośredniego
zagrożenia życia lub zdrowia ludzi związanych z budową, utrzymaniem lub rozbiórką
obiektów budowlanych starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta mogą wydać
właściwemu powiatowemu inspektorowi nadzoru budowlanego polecenie podjęcia działań
zmierzających do usunięcia tego zagrożenia.
2. Starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta ponoszą
wyłączną odpowiedzialność za treść polecenia, o którym mowa w ust. 1.
3. Polecenie przekazane ustnie wymaga potwierdzenia na piśmie.
4. Polecenie podlega niezwłocznemu wykonaniu. Powiatowy inspektor
nadzoru budowlanego natychmiast przedkłada sprawę wojewódzkiemu inspektorowi nadzoru
budowlanego, jeżeli nie jest w stanie wykonać polecenia albo jeżeli polecenie narusza
prawo.
5. Polecenie naruszające prawo jest nieważne. O nieważności
polecenia rozstrzyga wojewoda.
Rozdział 9 - Przepisy karne
Art. 90. Kto, w przypadkach określonych w art. 48, art.
50 ust. 1 pkt 1 lub art. 50 ust. 1 pkt 2, wykonuje roboty budowlane, podlega grzywnie,
karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Art. 91. Kto:
1) udaremnia określone ustawą czynności właściwych organów,
2) wykonuje samodzielną funkcję techniczną w budownictwie, nie
posiadając odpowiednich uprawnień budowlanych lub prawa wykonywania samodzielnej funkcji
technicznej w budownictwie, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do roku.
Art. 92. 1. Kto:
1) w razie katastrofy budowlanej nie dopełnia obowiązków
określonych w art. 75 lub art. 79,
2) nie spełnia, określonego w art. 70 ust. 1, obowiązku usunięcia
stwierdzonych uszkodzeń lub uzupełnienia braków, mogących spowodować
niebezpieczeństwo dla ludzi lub mienia bądź zagrożenie środowiska,
3) utrudnia, określone ustawą, czynności właściwych organów,
podlega karze aresztu albo karze ograniczenia wolności, albo karze
grzywny.
2. Tej samej karze podlega kto, pomimo zastosowania środków
egzekucji administracyjnej:
1) nie stosuje się do wydanych, na podstawie ustawy, decyzji
właściwych organów,
2) nie spełnia, określonego w art. 61, obowiązku utrzymania obiektu
budowlanego w należytym stanie technicznym lub użytkuje obiekt w sposób niezgodny z
przepisami.
Art. 93. Kto:
1) przy projektowaniu lub wykonywaniu robót budowlanych w sposób
rażący nie przestrzega przepisów art. 5,
2) wprowadza do obrotu lub przy wykonywaniu robót budowlanych stosuje
wyroby budowlane nie dopuszczone do obrotu i stosowania w budownictwie, naruszając
przepisy art. 10,
3) dokonuje rozbiórki obiektu budowlanego lub jego części,
naruszając przepisy art. 28 lub art. 31 ust. 2,
4) przystępuje do budowy lub prowadzi roboty budowlane bez
dopełnienia wymagań określonych w art. 41 ust. 4, art. 42, art. 44, art. 45 lub bez
pozwolenia właściwego organu zmienia przeznaczenie użytkowanego obiektu budowlanego,
naruszając przepisy art. 71,
5) dostarcza lub umożliwia dostarczenie energii, wody, ciepła lub
gazu, naruszając przepis art. 41 ust. 5,
6) wykonuje roboty budowlane w sposób odbiegający od ustaleń i
warunków określonych w przepisach, pozwoleniu na budowę lub rozbiórkę bądź w
zgłoszeniu budowy lub rozbiórki, bądź istotnie odbiegający od zatwierdzonego
projektu,
7) użytkuje obiekt budowlany bez zawiadomienia o zakończeniu budowy
lub bez wymaganego pozwolenia na użytkowanie,
8) nie spełnia obowiązku, o którym mowa w art. 62 ust. 1,
9) nie spełnia, określonych w art. 63 lub art. 64 ust. 1 i 3,
obowiązków przechowywania dokumentów, związanych z obiektem budowlanym lub prowadzenia
książki obiektu budowlanego,
9a) nie spełnia obowiązku przesłania protokołu, o którym mowa w
art. 70 ust. 2,
10) nie dopełnia, określonego w art. 81c ust. 1, obowiązku
udzielenia informacji lub udostępnienia dokumentów, związanych z prowadzeniem robót,
produkcją wyrobów budowlanych, przekazaniem obiektu budowlanego do użytkowania lub jego
utrzymaniem, żądanych przez właściwy organ, podlega karze grzywny.
Art. 94. Orzekanie w sprawach o czyny, określone w art.
92 i art. 93, następuje na podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o
wykroczenia.
Rozdział 10 - Odpowiedzialność zawodowa w
budownictwie
Art. 95. Odpowiedzialności zawodowej w budownictwie
podlegają osoby wykonujące samodzielne funkcje techniczne w budownictwie, które:
1) dopuściły się występków lub wykroczeń, określonych ustawą,
2) zostały ukarane w związku z wykonywaniem samodzielnych funkcji
technicznych w budownictwie,
3) wskutek rażących błędów lub zaniedbań, spowodowały
zagrożenie życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia lub środowiska albo znaczne
szkody materialne,
4) nie spełniają lub spełniają niedbale swoje obowiązki,
5) uchylają się od podjęcia nadzoru autorskiego lub wykonują
niedbale obowiązki wynikające z pełnienia tego nadzoru.
Art. 96. 1. Popełnienie czynów powodujących
odpowiedzialność zawodową w budownictwie jest zagrożone następującymi karami:
1) upomnieniem,
2) upomnieniem z jednoczesnym nałożeniem obowiązku złożenia, w
wyznaczonym terminie, egzaminu, o którym mowa w art. 12 ust. 3,
3) zakazem wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie,
na okres od roku do 5 lat, połączonym z obowiązkiem złożenia, w wyznaczonym terminie,
egzaminu, o którym mowa w art. 12 ust. 3.
2. Przy nakładaniu kary należy uwzględnić dotychczasową
karalność z tytułu odpowiedzialności zawodowej w budownictwie.
3. O zakazie wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w
budownictwie orzeka się w przypadku znacznego społecznego niebezpieczeństwa czynu.
4. Zakaz wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w
budownictwie może być orzeczony również w stosunku do osoby, która:
1) pomimo dwukrotnego upomnienia ponownie dopuściła się czynu,
powodującego odpowiedzialność zawodową,
2) uchyla się od złożenia nakazanego egzaminu.
5. Zakaz wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w
budownictwie określa się w latach i miesiącach. Kara biegnie od dnia, w którym decyzja
o ukaraniu stała się ostateczna.
6. Osobie ukaranej z jednoczesnym nałożeniem obowiązku
złożenia egzaminu, która w wyznaczonym terminie egzaminu nie zdała, wyznacza się
termin dodatkowy, nie krótszy niż 3 miesiące i nie dłuższy niż 6 miesięcy. W
przypadku nieuzyskania oceny pozytywnej w terminie dodatkowym, stwierdza się utratę
uprawnień do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie.
Art. 97. 1. Postępowanie w sprawie
odpowiedzialności zawodowej w budownictwie wszczyna się na wniosek organu nadzoru
budowlanego, właściwego dla miejsca popełnienia czynu lub stwierdzającego popełnienie
czynu, złożony po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać
określenie zarzucanego czynu, uzasadnienie faktyczne i prawne oraz wskazanie dowodów.
3. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, może złożyć w zakresie
swojej właściwości organ samorządu zawodowego.
Art. 98. 1. W sprawach odpowiedzialności
zawodowej w budownictwie orzekają, w specjalnościach, o których mowa w art. 14 ust. 1
pkt 1-5, organy samorządu zawodowego, a w specjalnościach, o których mowa w art. 14
ust. 1 pkt 6 - organ właściwy w sprawach nadawania uprawnień.
2. Właściwość organów samorządu zawodowego w sprawach
odpowiedzialności zawodowej w budownictwie zawodowym regulują odrębne przepisy.
Art. 99. 1. Ostateczną decyzję o ukaraniu, w
trybie odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, przesyła się do wiadomości:
1) jednostce organizacyjnej zatrudniającej osobę ukaraną,
2) właściwemu stowarzyszeniu,
3) organowi, który wydał ukaranemu uprawnienia do pełnienia
samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie,
4) Głównemu Inspektorowi Nadzoru Budowlanego oraz właściwemu
ministrowi, o którym mowa w art. 80 ust. 2 pkt 3 i ust. 3.
2. Decyzja, o której mowa w ust. 1, podlega wpisowi do
centralnego rejestru ukaranych.
Art. 100. Nie można wszcząć postępowania z tytułu
odpowiedzialności zawodowej w budownictwie po upływie 6 miesięcy od dnia powzięcia
przez organy nadzoru budowlanego wiadomości o popełnieniu czynu, powodującego tę
odpowiedzialność i nie później niż po upływie 3 lat od dnia zakończenia robót
budowlanych albo zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wydania decyzji o pozwoleniu na
użytkowanie obiektu budowlanego.
Art. 101. 1. Organ, który orzekał w I instancji
o odpowiedzialności zawodowej w budownictwie, na wniosek ukaranego, orzeka o zatarciu
kary, jeżeli ukarany:
1) wykonywał samodzielną funkcję techniczną w budownictwie przez
okres:
a) 2 lat - w przypadku kary określonej w art. 96 ust. 1 pkt 1,
b) 3 lat - od złożenia egzaminu - w przypadku kary określonej w art. 96 ust. 1 pkt
2,
c) 5 lat - po przywróceniu prawa wykonywania samodzielnej funkcji technicznej w
budownictwie - w przypadku kary określonej w art. 96 ust. 1 pkt 3,
2) w okresach, o których mowa w pkt 1, nie był ponownie ukarany
jedną z kar określonych w art. 96 ust. 1.
2. Informację o zatarciu kary organ, o którym mowa w ust. 1,
przesyła do wiadomości zainteresowanemu oraz jednostkom organizacyjnym, stowarzyszeniom
i organom, o których mowa w art. 99 ust. 1.
3. Zatarcie kary podlega odnotowaniu w centralnym rejestrze
ukaranych.
Art. 102. (skreślony).
Rozdział 11 - Przepisy przejściowe i
końcowe
Art. 103. 1. Do spraw wszczętych przed dniem
wejścia w życie ustawy, a nie zakończonych decyzją ostateczną, stosuje się przepisy
ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Przepisu art. 48 nie stosuje się do obiektów, których budowa
została zakończona przed dniem wejścia w życie ustawy lub w stosunku do których przed
tym dniem zostało wszczęte postępowanie administracyjne. Do takich obiektów stosuje
się przepisy dotychczasowe.
3. Właściwość organów do załatwiania spraw, o których mowa
w ust. 1, określa się na podstawie przepisów ustawy.
Art. 104. Osoby, które, przed dniem wejścia w życie
ustawy, uzyskały uprawnienia budowlane lub stwierdzenie posiadania przygotowania
zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie, zachowują
uprawnienia do pełnienia tych funkcji w dotychczasowym zakresie.
Art. 105. 1. Decyzje o dopuszczeniu do powszechnego
stosowania w budownictwie nowych materiałów budowlanych, wydane przed dniem wejścia w
życie ustawy, pozostają w mocy w dotychczasowym zakresie.
2. Do dnia 30 czerwca 1996 r. za dopuszczone do obrotu i
stosowania w budownictwie uznaje się, oprócz wyrobów, na które wydano certyfikat
zgodności, zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 2 lit. a), także wyroby, na które wydano
certyfikat zgodności lub deklarację zgodności z normą branżową.
Art. 106. W ustawie z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie
przeciwpożarowej (Dz. U. Nr 81, poz. 351 i z 1994 r. Nr 27, poz. 96) w art. 6 w ust. 2
dodaje się zdanie drugie w brzmieniu: "Minister Spraw Wewnętrznych określi, w
drodze rozporządzenia, zakres, tryb i zasady uzgadniania projektu budowlanego pod
względem ochrony przeciwpożarowej."
Art. 107. 1. Traci moc ustawa z dnia 24
października 1974 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 38, poz. 229, z 1981 r. Nr 12, poz. 57,
z 1983 r. Nr 44, poz. 200 i 201, z 1984 r. Nr 35, poz. 185 i 186, z 1987 r. Nr 21, poz.
124, z 1988 r. Nr 41, poz. 324 oraz z 1990 r. Nr 34, poz. 198), z zastrzeżeniem art. 103
ust. 2.
2. Do czasu wydania przepisów wykonawczych, przewidzianych w
ustawie, nie dłużej jednak niż przez okres 3 miesięcy od dnia jej wejścia w życie,
zachowują moc przepisy dotychczasowe, jeżeli nie są z nią sprzeczne.
Art. 108. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1995
r.
Dz.U.00.106.1126