USTAWA z dnia 13 września 1996 r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Rozdział 1 - Przepisy ogólne
Art. 1. 1. Ustawa określa zadania gminy oraz obowiązki
właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku, a także
warunki udzielania zezwoleń podmiotom świadczącym usługi w zakresie objętym
regulacją ustawy.
2. Zasady wykorzystywania lub unieszkodliwiania odpadów niebezpiecznych regulują
odrębne przepisy.
Art. 2. 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o:
1) właścicielach nieruchomości - należy przez to
rozumieć współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i
osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty
władające nieruchomościami,
2) odpadach komunalnych - rozumie się przez to
stałe i ciekłe odpady powstające w gospodarstwach domowych, w obiektach użyteczności
publicznej i obsługi ludności, a także w pomieszczeniach użytkowanych na cele biurowe
lub socjalne przez wytwarzającego odpady, w tym nieczystości gromadzone w zbiornikach
bezodpływowych, porzucone wraki pojazdów mechanicznych oraz odpady uliczne, z wyjątkiem
odpadów niebezpiecznych,
2. Obiekty użyteczności publicznej i obsługi ludności, o których mowa w ust. 1
pkt 2, są to w szczególności urzędy organów administracji, zakłady opieki zdrowotnej
i opieki społecznej, szkoły i placówki w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
placówki kulturalno-oświatowe, zakłady poprawcze i schroniska dla nieletnich.
3. Jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkami wielolokalowymi, w których
ustanowiono odrębną własność lokali, obowiązki właściciela nieruchomości
obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, w rozumieniu przepisów
ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 85, poz. 388), lub
właścicieli lokali, jeżeli zarząd nie został wybrany.
Rozdział 2 - Zadania gmin
Art. 3. 1. Utrzymanie
czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gmin.
2. Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki
niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności:
1) tworzą warunki do wykonywania prac związanych z
utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewniają wykonanie tych prac
przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych,
2) zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację,
własnych lub wspólnych z innymi gminami, składowisk odpadów komunalnych i obiektów
wykorzystywania lub unieszkodliwiania tych odpadów,
3) zapobiegają zanieczyszczaniu ulic, placów i
terenów otwartych przez: likwidację składowania odpadów w miejscach do tego nie
przeznaczonych i przeciwdziałanie takiemu składowaniu, budowę i utrzymanie szaletów
publicznych, ustawianie koszy ulicznych na odpady w rejonach intensywnego ruchu pieszego,
organizowanie odbioru odpadów komunalnych z urządzeń ruchomych,
4) określają wymagania wobec osób utrzymujących
zwierzęta domowe w zakresie bezpieczeństwa i czystości w miejscach publicznych,
5) organizują ochronę przed bezdomnymi zwierzętami
na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
6) tworzą warunki do selektywnej zbiórki,
segregacji i składowania odpadów przydatnych do wykorzystywania oraz współdziałają z
jednostkami organizacyjnymi i osobami podejmującymi zbieranie i zagospodarowywanie tego
rodzaju odpadów,
7) współdziałają z właściwymi organami
administracji rządowej w organizowaniu gospodarki odpadami niebezpiecznymi wydzielonymi z
odpadów komunalnych,
8) zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację,
własnych lub wspólnych z innymi gminami, grzebowisk oraz miejsc spalania zwłok
zwierzęcych i ich części,
9) znakują obszary dotknięte lub zagrożone
chorobą zakaźną zwierząt.
Art. 4. Rada gminy, po zasięgnięciu opinii państwowego
terenowego inspektora sanitarnego, ustala, w drodze uchwały, szczegółowe zasady
utrzymania czystości i porządku na terenie gminy dotyczące:
1) wymagań w zakresie utrzymania czystości i
porządku na terenie nieruchomości,
2) rodzaju urządzeń przeznaczonych do gromadzenia
odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, a także zasad
ich rozmieszczania,
3) częstotliwości, zasad i sposobu usuwania
odpadów komunalnych z nieruchomości oraz z innych terenów przeznaczonych do użytku
publicznego,
4) obowiązków osób utrzymujących zwierzęta
domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz
przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku,
5) zasad utrzymywania zwierząt gospodarskich na
terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na
określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach,
6) wyznaczania obszarów podlegających obowiązkowej
deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Rozdział 3 - Obowiązki właścicieli nieruchomości
Art. 5. 1. Właściciele
nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:
1) wyposażenie nieruchomości w urządzenia
służące do gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w
odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym oraz przyłączenie do istniejącej
kanalizacji sanitarnej,
2) gromadzenie powstałych na terenie nieruchomości
odpadów komunalnych w urządzeniach, o których mowa w pkt 1,
3) usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych,
4) oczyszczanie ze śniegu i lodu oraz usuwanie
błota i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż nieruchomości.
2. Wykonywanie obowiązków określonych w ust. 1 na terenie budowy należy do
kierownika budowy.
3. Oczyszczanie przystanków komunikacyjnych oraz wydzielonych krawężnikiem lub
oznakowaniem poziomym torowisk pojazdów szynowych ze śniegu i lodu oraz usuwanie
odpadów komunalnych, błota i innych zanieczyszczeń na tych terenach należy do
obowiązków jednostek użytkujących tereny służące komunikacji publicznej.
4. Obowiązki utrzymania czystości i porządku na terenach nie wymienionych w ust.
1-3 należą w odniesieniu do dróg publicznych - do zarządu drogi, a w odniesieniu do
pozostałych terenów - do gminy.
Art. 6. 1. Właściciele nieruchomości, przy wykonywaniu
obowiązku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 3, zobowiązani są do udokumentowania
korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną
lub podmiot posiadający zezwolenie na wykonywanie usług usuwania odpadów komunalnych
przez okazanie umowy i dowodów płacenia za usługi lub okazanie, na żądanie wójta,
burmistrza lub prezydenta miasta, dowodów płacenia za składowanie odpadów na
składowisku odpadów komunalnych.
2. Rada gminy może ustalić, w drodze uchwały, górne stawki opłat ponoszonych
przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie usuwania i unieszkodliwiania
odpadów komunalnych, świadczone przez gminne jednostki organizacyjne oraz podmioty
posiadające zezwolenie, o którym mowa w art. 7.
3. W przypadku gdy właściciele nieruchomości nie udokumentują korzystania z
usług gminnych jednostek organizacyjnych lub podmiotów posiadających zezwolenie, o
którym mowa w art. 7, obowiązek usuwania i unieszkodliwiania odpadów komunalnych
przejmuje gmina, pobierając od tych właścicieli nieruchomości opłaty.
4. Stawki opłat, o których mowa w ust. 3, ustala rada gminy.
5. Szczegółowe zasady rozliczania świadczonych usług usuwania i unieszkodliwiania
odpadów komunalnych, o których mowa w ust. 2 i 3, ustala rada gminy.
6. Rada gminy ustalając stawki opłat, o których mowa w ust. 2 i 4, stosuje niższe
stawki za usuwanie i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, jeżeli gromadzone są w
sposób selektywny.
7. Przepisów ust. 1-6 nie stosuje się do obiektów wykorzystywanych do celów
wojskowych Ministerstwa Obrony Narodowej oraz jednostek organizacyjnych Służby
Więziennej, w zakresie usuwania odpadów komunalnych.
Rozdział 4 - Warunki udzielania
zezwoleń na świadczenie usług
Art. 7. 1. (4)
Na prowadzenie przez podmioty inne niż gminne jednostki organizacyjne działalności
polegającej na usuwaniu, wykorzystywaniu i unieszkodliwianiu odpadów komunalnych,
prowadzeniu działalności ochronnej przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzeniu
schronisk dla bezdomnych zwierząt a także grzebowisk i spalarni zwłok zwierzęcych i
ich części - wymagane jest uzyskanie zezwolenia.
2. Gminne jednostki organizacyjne prowadzące działalność, o której mowa w ust.
1, muszą spełniać warunki wymagane przy udzielaniu zezwolenia.
3. Zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, udziela, w drodze decyzji, właściwy wójt,
burmistrz lub prezydent miasta, każdemu podmiotowi, który dysponuje odpowiednimi
środkami do wykonania usług oraz zapewnia należyty poziom.
Art. 8. 1. Wniosek o udzielenie zezwolenia powinien
zawierać:
1) oznaczenie podmiotu ubiegającego się o
zezwolenie, jego siedzibę oraz wskazanie pełnomocników, jeżeli zostali wyznaczeni,
2) określenie przedmiotu i obszaru wykonywanej
działalności,
3) określenie środków technicznych, jakimi
dysponuje ubiegający się o zezwolenie, w celu zapewnienia prawidłowego wykonywania
działalności objętej wnioskiem,
4) określenie czasu, na jaki zezwolenie ma być
udzielone.
2. Podmiot ubiegający się o zezwolenie na usuwanie odpadów komunalnych powinien
udokumentować gotowość ich odbioru przez zakład prowadzący działalność w zakresie
wykorzystywania lub unieszkodliwiania odpadów.
3. Podmiot ubiegający się o zezwolenie na wykorzystywanie lub unieszkodliwianie
odpadów komunalnych powinien dołączyć do wniosku informację o miejscu i stosowanej
technologii wykorzystywania lub unieszkodliwiania odpadów oraz udokumentowanie prawa do
terenu, na którym prowadzona ma być ta działalność.
Art. 9. 1. Zezwolenie powinno określać:
1) podmiot, któremu udzielono zezwolenia, i jego
siedzibę,
2) przedmiot oraz zakres wykonywanej działalności,
3) miejsce unieszkodliwiania odpadów,
4) okres ważności zezwolenia,
5) niezbędne zabiegi z zakresu ochrony środowiska i
ochrony sanitarnej, wymagane po zakończeniu działalności,
6) obowiązek zawierania umów lub wystawiania
dowodów, o których mowa w art. 6 ust. 1,
7) inne wymagania szczególne wynikające z
odrębnych przepisów,
8) inne wymagania dotyczące standardu sanitarnego
wykonywania usług, ochrony środowiska i obowiązku prowadzenia odpowiedniej dokumentacji
wykonywanej działalności.
2. Jeżeli podmiot, który uzyskał zezwolenie, nie wypełnia określonych w nim
warunków, organ, który wydał zezwolenie, wzywa go do niezwłocznego zaniechania
naruszania tych warunków. Jeżeli podmiot mimo wezwania nadal narusza te warunki, organ
może cofnąć, w drodze decyzji, zezwolenie bez odszkodowania.
3. Wygaśnięcie lub cofnięcie zezwolenia nie zwalnia podmiotu z wykonania
określonych w zezwoleniu obowiązków dotyczących wymagań sanitarnych i ochrony
środowiska.
4. Organ, który wydaje zezwolenie, określa, w drodze decyzji, zakres i sposób
wykonywania obowiązków, o których mowa w ust. 3.
Rozdział 5 - Przepisy karne
Art. 10. 1. Kto
prowadzi działalność określoną w art. 7 bez wymaganego zezwolenia
- podlega karze aresztu lub karze grzywny.
2. Kto nie wykonuje obowiązków wymienionych w art. 5 ust. 1
- podlega karze grzywny.
3. Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 i 2, toczy się według
przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
Rozdział 6 - Przepisy o zmianie przepisów obowiązujących oraz przepisy
końcowe
Art. 11. W ustawie z
dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49,
poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496) wprowadza się
następujące zmiany:
1) skreśla się art. 57;
2) w art. 58:
a) w pkt 2 skreśla się wyrazy "i art. 57",
b) skreśla się pkt 3.
Art. 12. W ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie
terytorialnym (Dz. U. z 1996 r. Nr 13, poz. 74, Nr 58, poz. 261 i Nr 106, poz. 496) w art.
7 w ust. 1 w pkt 3:
1) po wyrazach "utrzymania czystości"
dodaje się wyrazy "i porządku",
2) wyraz "utylizacji" zastępuje się
wyrazem "unieszkodliwiania".
Art. 13. (5) Przedsiębiorcy prowadzący w dniu wejścia w
życie ustawy działalność, na którą zgodnie z art. 7 wymagane jest uzyskanie
zezwolenia, są zobowiązane uzyskać stosowne zezwolenie w terminie 6 miesięcy od dnia
wejścia ustawy w życie.
Art. 14. Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1997 r.
|